המקטרת של היהודי הקדוש מוצעת למכירה פומבית

ישראל נח חסידים No Comments on המקטרת של היהודי הקדוש מוצעת למכירה פומבית

למי שייכת המקטרת, איפה היא נמכרת ומדוע הפריץ מכר אותה לאחר שימוש אחד בלבד? | כל הפרטים

17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

המקטרת של "היהודי הקדוש" מפשיסחא, שלו מיוחסות יכולות אגדיות, מוצעת כעת למכירה במחיר פתיחה של מאה אלף שקלים בבית המכירות הפומביות אוצרות בבני ברק (יום שלישי, 5 באוקטובר בשעה 19:00).

רבי יעקב יצחק רבינוביץ, שמכונה "היהודי הקדוש" מפשיסחא (1766 – 1813), הוא אחד הדמויות המוכרות ביותר בעולם החסידי. בתחילת דרכו הוא למד אצל חלק מגדולי הדור דאז, ועם נישואיו עבר לעיר אפטא והתמנה שם לראש ישיבה.

אלא שעם הזמן הוא התחבר לגישה החסידית, עזב את ראשות הישיבה ויצא ללמוד אצל "החוזה מלובלין". שם גם קיבל את התואר "היהודי הקדוש" בשל קדושתו המופלגת, וזכה להערצה בקרב גדולי הדור, כולל בחוגי המתנגדים.

בשלב מסוים הקים חצר חסידית בפשיסחא ופיתח תורת הנהגה ייחודית משלו, שמאופיינת בהעמקה, בלמדנות, בחריפות ובדרישה עצמית מחמירה. תלמידיו הפכו לגדולי מנהיגי החסידות בפולין. בשנים שלאחר פטירתו הפכה חסידות פשיסחא למעין מורת דרך לחצרות חסידויות רבות בהנהגת צאצאיו.

כעת, המקטרת שבה עשה שימוש היהודי הקדוש, שמכונה "לולקע", מוצעת למכירה בבית המכירות אוצרות. מדובר במקטרת שבה היה הרב מעלה בה קטורת.
בבית המכירות מציינים: "סגולה נוראה להחזיק את המקטרת שהייתה כולה עבודת הקודש של 'היהודי הקדוש' כפי שהעיד בעל החידושי הרי"ם. אשרי מי שמחזיק בה, אשרי מי שזוכה בה. ידוע כי גדולי החסידות היו מייחדים ייחודים בעישון ה'לולקע', ופועלים על ידי כך תיקונים נשגבים, נפלאות וישועות".

בבית המכירות פירטו את הדרך שבה עברה המקטרת בירושה מהמאה ה-19 עד ימינו, מבנו רבי נחמיה מביחוב ועד לבנו של אשר פערנץ שמחזיק בה כיום.
בין היתר מסופר כיצד הבעל שם טוב הראה לתלמידו את "השמיים החדשים" שברא בעת עישון המקטרת "ורבי דוד התעלף מרוב אימה ופחד".

מסופר גם כי פעם נגנבה המקטרת מהיהודי הקדוש וחזרה אליו "באורח פלא". על פי הסיפור, המקטרת נמכרה לשר מחוז "אשר קיבל פצעים על לשונו בכל פעם שניסה לעשן בה".



0 תגובות